maandag 22 december 2014

TO lonDOn



Ik ben een 'lijstjesmadam'. Overal heb ik lijstjes voor:
  • boodschappenlijstjes,
  • lijstjes met mogelijke cadeautjes voor mensen (komt nu wel zeer handig uit!),
  • lijstjes met boeken die ik nog wil kopen,  
  • to-do lijstjes op het werk,
  • to-do lijstjes thuis,
  • to-do lijstjes voor wat we in London nog kunnen doen,
  • een lijstje met een overzicht van de lijstjes die ik heb,
  • ...
En toch heb ik een haat-liefde verhouding met die lijstjes. Zeker met een to-do lijst. Ze is handig, zeker. Ze is praktisch, absoluut! Maar ze is ook een stilzwijgende zaag, pfff. Ze roept bij mij een zekere dwingendheid op. Ze herinnert er mij aan: "Lieselot (lees dit op een ietwat hangerige toon), je moet dit en dat en dat nog doen. En oh ja, ook dat nog..." Ik ben er de master in om zaken lang te laten liggen, tot op het moment dat het niet meer anders kan en dat ik toch begin aan het afwerken van het lijstje. Hoe heerlijk is het dan, het afvinken van de puntjes. Done, finito, gedaan, ...!
 
Juist omwille van die haat-liefde verhouding, heb ik voortaan beslist om geen to-do lijstjes meer te maken. Ik heb ze een andere naam en een ietwat andere invulling gegeven. "Can-do-lijstjes". Op mijn can-do-lists staan niet alleen de zaken die moeten gedaan worden, ik schrijf er ook op wat ik zeer graag wil doen. Een boek lezen bijvoorbeeld. Een momentje voor mijzelf nemen. Een bad nemen. Naar de yoga les gaan. Anna masseren. De leuke zaken staan tussen de dwingende zaken, met eenzelfde prioriteit. En zo is het ook in mijn hoofd: met eenzelfde prioriteit. Ik sta mijzelf toe om leuke dingen te doen, ook wanneer nog niet alle 'moetens' afgevinkt zijn. Het doet mij denken aan wat een vriend onlangs zo ongeloofijk mooi zei: "Het leven moet niet altijd praktisch zijn, soms mag het ook gewoon mooi zijn..." Daar zijn mijn can-do-lists het vollédig mee eens!
 
Wanneer we hier - intussen al 8 (!) maanden geleden - komen wonen zijn, ben ik een to-do lijstje gestart met de dingen die we in London 'toch zeker moeten gedaan hebben'. Ze werd TO lonDOn gedoopt. Intussen is dit, zoals je intussen wellicht kunt raden, een can-do lijstje geworden. We vinken niets af, want er 'moet' niets gedaan worden. Hierbij een overzicht:
  • Naar een musical gaan.
  • Een match op Chelsea bijwonen.
  • Een match op Wimbledon bijwonen.
  • Naar een festival, bijvoorbeeld op Hyde Park, gaan.
  • Een cricket match volgen.
  • Een wandeling / weekend in de natuur rondom London doen.
  • Op London Eye zitten.
  • De verschillende marktjes leren kennen.
  • London vanop de Thames bewonderen.
  • Genieten van een typische English Tea.
  • Fish and Chips eten.
  • Typisch Engels leren koken.
  • Britten leren kennen.
  • Naar London Zoo gaan.
  • Golfen.
  • Naar Harrod's gaan.
  • Een toneelstuk van Shakespeare bekijken.
Zo ongelooflijk veel  leuke dingen die we kunnen - maar niet moeten - doen. Uiteraard kijken wij ook altijd uit naar extra can-do's die we hier kunnen doen. Tips zijn altijd meer dan welkom...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten